We willen u graag optimaal van dienst zijn. Daar doet ook de afdeling Pensioenbeheer zijn uiterste best voor. Manager Dirk Reints en pensioenadviseur Janneke van Vulpen vertellen u graag wat meer over het team achter de pensioenregeling. Want wie zijn eigenlijk de mensen achter de brieven en de telefoon? Hoe zorgen zij voor continue kwaliteitsverbetering?

Dirk: ‘Onze afdeling bestaat uit 30 mensen die samenwerken in 3 teams: pensioenbeheer, in- en excasso en functioneel beheer. We verzorgen de gehele uitvoering van de pensioenregeling voor huisartsen. Zij zijn onze klanten en die willen we zo goed en snel mogelijk helpen. Daarom krijg je ook direct iemand aan de telefoon en werken we niet met keuzemenu’s. We willen meteen deskundig antwoord geven op een vraag. De gedachte daarachter is dat huisartsen doorgaans een druk bestaan hebben. Ze bellen vaak als ze zelf aan het werk zijn, tussen 2 patiënten. We streven naar ‘first time right’ en zo min mogelijk doorverbinden.’

Janneke vult aan: ‘Iedereen moet dus veel weten over alle aandachtsgebieden van de regeling. Dat maakt het werk ook leuk. We hebben allemaal ons eigen specialisme, maar de basiskennis is heel breed. En we proberen ons echt in de positie van de huisarts te verplaatsen. Niet alleen denken vanuit een proces, maar vooral vanuit de mens. Bij bijvoorbeeld het proces premieovername moet er veel geregeld worden. Sommige huisartsen zien dan door de bomen het bos niet meer. We proberen ze dan echt te begeleiden bij het proces. Persoonlijk contact werkt gewoon veel beter dan weer een brief als we bepaalde gegevens nodig hebben.’

Dirk: ‘Binnen ons team zijn we nu druk met het vereenvoudigen van formulieren en begrijpelijker schrijven van brieven en brochures. We willen onze processen zo inrichten dat we de deelnemer zoveel mogelijk ontzorgen. Maar denk ook aan de regiobijeenkomsten, het grote deelnemersonderzoek over de pensioenregeling en het ontwikkelen van een toegankelijke Mijn SPH-omgeving. Allemaal ontwikkelingen om dichterbij de deelnemer te staan.’

Janneke: ‘De Mijn omgeving gebruiken we ook bij de persoonlijke adviesgesprekken. Die hebben we vooral met huisartsen die hun pensioendatum naderen. Ze moeten keuzes maken voor hun pensioenuitkering en willen ook meer weten over wat dingen als uitruilen en conversie zijn. En als een situatie wat complexer is, zoals arbeidsongeschiktheid, stellen we een adviesgesprek voor. Wij adviseren alleen over de pensioensituatie. Als mensen een totaal financieel plaatje willen of nodig hebben, dan schakelen we met de financieel planners die SPH in dienst heeft. De lijntjes zijn heel kort hier.’

Dirk: ‘Voor de huisarts en voor onze dienstverlening is het vooral prettig als wijzigingen in hun situatie zo snel mogelijk worden doorgegeven. Zodat we dingen niet met terugwerkende kracht moeten regelen of aanpassen. Als we bijvoorbeeld de inkomensgegevens niet op tijd hebben, ontvangt de huisarts een nota met de maximale premie.
Voor huisartsen die dan alsnog de gegevens doorgeven, vindt er natuurlijk een correctie met terugwerkende kracht plaats. Maar dit levert voor de huisarts helaas wel geregeld wat verwarring op.’

Janneke beaamt: ‘Dat willen we zoveel mogelijk voorkomen. Bel ons gerust als u vragen heeft over uw pensioen of onze dienstverlening. En ook tips die ons helpen verbeteren horen we graag!’

Wat doen wij zoal?

Telefoongesprekken 11.758
E-mails 4.841
Brieven persoonlijke situaties 3.023
Uitvraag inkomensgegevens 11.473
Uniforme pensioenoverzichten 20.277
Pensioengesprekken op kantoor 48

Vragen over uw pensioenregeling?

Ons team van deskundige pensioenspecialisten staat u graag te woord. U kunt ons bellen tijdens kantooruren of een e-mail sturen. Telefoon: 030 277 96 40. E-mail: advies@huisartsenpensioen.nl

Gepubliceerd op: 9/24/2019
In gesprek met Pensioenbeheer Dubbelinterview